Du skal ikke gå med det hele selv!

Når stress rammer – Tillader du det svære i dit liv at få plads?

Hvad gør du når du oplever noget der presser sig på? Hvad gør du når du oplever ubehag, uro, hjertebanken og du føler dig forkert, fjern eller trist? Tillader du følelserne, tænker du på disse fornemmelser som noget der gå væk eller bliver du helt opslugt af tristhed? Går du med hemmeligheder, som du ikke fortæller nogen fordi du skammer dig og tænker du måske at det kun er dig der har sådanne tanker? Tror du det er mest naturligt ikke at dele?

Kerneantagelser – det du tænker inderst inde

Mille fortæller at hun ofte har en fornemmelse af at der er noget hun skjuler for andre. Det er ikke sådan, at hun er ked af det hele tiden, men hun oplever, at når der noget i vejen, så deler hun det ikke rigtig med andre. Når det virkelig fylder, så kan Mille slet ikke koncentrere sig om hvad andre siger, hun bliver fjern og svarer ikke på det folk spørg om. Hun bemærker det godt selv og bliver flov og får lyst til at holde sig for sig selv. Hun oplever at det er lettere at trække sig og være for sig selv. Hun bliver flov når hun nogengange ville ønske at andre spurgte mere ind til hende, hvordan hun har det og hvad hun tænker på, men hun siger ikke noget, for hun forstår ikke rigtig hvorfor hun har det sådan, hun har jo ikke som sådan noget at være ked af.

Mille fortæller om en opvækst med forældre som var kærlige og hjælpsomme. Mille synes de snakkede om alt muligt sammen i familien, men når hun tænker nærmere over det, så snakkede de aldrig om det som var svært. Når nogen var kede af det blev der fokuseret på noget andet og det blev italesat at det skulle der ikke spørges mere ind til. Mille husker at hendes forældre en dag kom hjem og fortalte hende at de skulle skilles. De fokuserede på at det var det bedste for alle og at de nok skulle kunne finde ud af det og få det godt allesammen. Mille var ked af det indeni, men hun følte ikke det var rigtigt at sige det, for de skulle jo nok finde ud af det og det var det bedste for alle !

Milles kerneantagelse er, at hendes svære følelser skal byttes ud med noget positivt og i det mindste ikke have opmærksomhed sammen med andre, det skal ikke fylde og påvirke i sociale sammenhænge, så det gælder om at pakke det væk, så er det ikke tager opmærksomhed.

Svært i livet

Få talt om det som du har gemt væk, få sagt det højt så det kan ændres!


Det er først langt oppe i sit voksenliv, at Mille har fundet ud af den forløsning og afklaring der kan ligge i at dele sine svære følelser og tanker med andre. Det behøver slet ikke over tage alt og tage al opmærksomheden. Mille har erfaret hvordan det letter at tale om de svære ting, men allermest har hun oplevet at møde perspektiver, som aldrig ville have fået hvis hun ikke havde delt sine følelser. Hun har oplevet at det hun troede var meget ualmindeligt er mere almindeligt og hun har oplevet at det ikke skræmmer andre, når hun fortæller om sine følelser. 
Det er vigtigt at vi tillader vores følelser at få den plads som vi individuelt trænger. Både svære tanker og følelser er naturlige for os mennesker, det er først når de enten ingen eller al vores opmærksomhed får, at de kan blive et problem. Så hvis du har svært ved at være med dine følelser så ræk ud efter hjælp og få mulighed for at genfinde naturligheden i denne proces og det at skabe plads til dine svære tanker og følelser.

Læs om når vrede bliver en vane http://www.minterapi.dk/2021/04/08/naar-vrede-bliver-en-vane/

Eller oplever du at du bliver det sorte får i familien? http://www.minterapi.dk/2021/04/04/det-sorte-faar-i-familien/

Er ovenstående genkendeligt?
Har du svært ved at være med dine følelser eller svært ved at mærke dem?
Så tøv ikke med at søge hjælp!

Har du behov for at få hjælp, så kontakt mig på mail  terapi@minterapi.dk

I denne tid tilbyder vi i klinikken, som noget særligt, en halv times onlinesamtale med psykolog Lise Liv, der arbejder eklektisk med mentaltræning, narrativ terapi og tredje bølge af kognitive terapier for 450 kr. I samtalen kan du få en fornemmelse af online terapi og få kigget på dine personlige strategier.

Så skriv og book din samtale med fokus på balancen mellem dine og andres behov.


De bedste hilsner
Psykolog og Vocalcoach Lise Liv

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *