Du skal snart til eksamen. Nervøsitet og spænding med rystende stemme, hurtigt åndedræt, svedige hænder, røde kinder og sommerfugle i maven kender de fleste til. At du dertil føler, at du ikke er god nok og eksamen er et onde der bare skal overstås, kan give dig ubehagelige eksamensoplevelser.

Jeg vil give dig tre tips til, hvordan du her og nu kan forbedre din eksamensangst.

Eksamensangst er et problem for mange unge. De fysiske symptomer kan blive så voldsomme, at du fx ryster for meget til at kunne holde på din blyant. Klappen kan gå ned, så du slet ikke kan høre, hvad du bliver spurgt om eller når du forsøger at svare, så er det som om ordene ikke kan komme ud af din mund.

Studerende som er succesfulde oplever også eksamensangst, men de har nogle teknikker som gør at de ikke bliver overvældet af deres angst.

Tilbage til de tre tips som jeg lovede dig

Tip (1) Undgå at drikke kaffe, cola eller energi/ koffeinholdige drikke inden eksamen. Studier har vist, at når vi drikker kaffe eller koffeinholdige drikke kan du faktisk øge din stresstilstand i din krop. Koffein påvirker binyrerne så de producerer stresshormoner som forbereder din krop til kamp/ flugt respons – altså en virkelig dårlig idé inden eksamen.

Tip (2) Vejrtrækning. At du lærer at trække vejret rigtigt, når du skal ind til eksamen er vigtigt – så du hverken overilter eller glemmer at trække vejret – begge dele bliver du svimmel af og oplever en fjernhedsfornemmelse – som om du oplever tingene udefra.

Læg dine hænder på din mave. Følg med dine tanker din vejrtrækning fra når du trækker vejret ind igennem næsen eller munden og helt ned i maven. Tæl til 5 mens du trækker vejret ind. Tæl til 5 mens du puster langsomt ud. Gentag dette et par gange.

Tip (3) Husk at din lærer er på din side. Hun vil også gerne have, at du viser, hvad du kan. Sig at du er nervøs og husk at det er helt i orden at bede om at hun gentager eller omformulerer spørgsmålet.

(Visited 11 times, 1 visits today)