Angsten for sygdom

Medierne fylder os med hvad COVID-19 restriktioner gør ved os og vores unge/børn. Dagligt kan vi tappe ind i nyheder om de konsekvenser, som en del mennesker oplever for tiden. Angst og depression. Livslysten falder. Isolation. Ensomhed. Tab af en hel ungdom!

Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere din hverdag for tiden? Det er helt naturligt. Men hvis du bruger timer på at bekymre dig om fremtiden og forsøger at finde svar i hovedet på dét, som er udenfor din kontrol, så kan en uhensigtsmæssig angst spire.

Kender du dine egne strategier og virker de?

Da Frida kommer i klinikken. Hun er tydeligt ængstelig. Hun spritter lige en ekstra gang for en sikkerhedsskyld. Hun mærker ubehag i kroppen mange gange om dagen, som en prikkende fornemmelse og som en øget uro og rastløshed. Hun har tiltagende skænderier med sine børn og mand. Hun klarer efterhånden kun lige at holde sig tilbage, når hun bliver irriteret i køen i supermarkedet, eller i sønnens børnehave, på de andre forældre eller personale. De snakker for meget om corona, holder ikke afstand, forsinker hende og er bare stressende faktorer i hendes liv. ”Bare de alle sammen kunne gå væk” siger hun med et suk i konsultationen.

Hun er kommet, fordi hun kan mærke, at angsten er tiltagende. Angsten som indbyder hende til yderligere isolation.

Hun ved af erfaring at denne isolation kan betyde, at hun får mere tankemylder og dårlig søvn. En glidebane hun kun kender alt for godt.

Frida kender sine signaler for mistrivsel og ved efterhånden at hun skal opsøge hjælp, når symptomerne tager til. Hun skal have genopfrisket de strategier, som hun ved hjælper hende i en sådan tid.

Opmærksomhedstræning

For Frida er det daglig mentaltræning herunder opmærksomhedstræning og fokus på de elementer, som øger hendes daglige trivsel.

Gå en tur, lave et skema for dagen, bede om den hjælp, som hun kan få fra andre, lave mad til flere dage, ringe til gode venner osv. Alt dette er ting, som vi kan opleve som banale, men for Frida og mange flere af os er det ikke banalt.

Få hjælp

Det kan være nødvendigt at give sig selv den opmærksomhed terapien og samtalen giver, for at sætte fokus på netop ens egen trivsel.

Overskudsmenneske

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, hjernens-stoffer, eller meld dig til vores mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller terapi@minterapi.dk og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!

De bedste hilsner 

Lise Liv Skovgaard

Psykologklinik i Hornbæk, Nordsjælland og Hellerup, nær København

Psykolog og Vocalcoach

https://www.https://www.https://usercontent.one/wp/www.minterapi.dk/wp-content/uploads/2021/07/1pexels-brenoanp-1136571-scaled-1.jpg.dk/wp-content/uploads/2021/04/pexels-photo-110473-1.jpeg.dk/2021/08/29/ung-hvad-vil-du-i-fremtiden/

MinTerapi anvender cookies. Cookies indeholder information, som kan bruges til f.eks. statistik, registrering af hvilken browser en bruger benytter, m.v. Den information, vi indsamler via cookies, bliver udelukkende brugt internt i MinTerapi. En cookie på MinTerapi kan ikke indsamle oplysninger på din computer, og den kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Hvis du ikke er interesseret i, at cookies bliver lagret på din computer, skal du ændre indstillinger i din browser.  Læs mere