Kapitel 1 – ADHD Strategier

Mit formål med denne bog om ADHD-Strategier

Fokus for denne bog om ADHD er, at give dig psykologiske strategier og redskaber til at håndtere de vanskeligheder som din ADHD giver dig. I min søgning om ADHD har jeg fundet en masse gode bøger skrevet om, hvordan det er at leve med ADHD. Jeg savnede en bog med fokus på ADHD-strategier – til at lære dig og mig at takle de vanskeligheder som ADHD kan give.

Jeg har selv personligt afprøvet de mange teknikker og redskaber, som jeg skriver om i denne bog. Jeg har også en del klienter i min psykologklinik i Hellerup, som har givet positiv feedback på mange af strategierne. Mennesker med ADHD ligner ikke hinanden. Derfor er det meget forskelligt, hvad der virker og giver mening for den enkelte. Jeg har valgt at skrive om en masse strategier og teknikker i denne bog. Du skal finde og udvælge de strategier der passer dig og dit liv. Nogle af teknikkerne og strategierne er kun kort beskrevet i bogen. Ønsker du at dykke dybere ned i den enkelte teknik, er Google et fantastisk søgeredskab.

Jeg har ofte mødt klienter, som har været i forløb hos andre. Mange klienter har fortalt, at de redskaber som jeg præsenterer dem for, har været anderledes end hos andre psykologer, som de har gået i forløb hos. Klienterne har oplevet, at de strategier og teknikker jeg har videreformidlet, har virket. På trods af at de kan være svære at huske at få lavet og øvet i en travl hverdag. I dagligdagen tager vanerne ofte over og det er de vaner du skal have brudt med. Øvelse er afgørende for om strategierne og teknikker kommer til at virke for dig.

Jeg har selv aldrig været i tvivl om, at de strategier, som jeg har anbefalet i min psykologklinik har virket.

Da jeg fik min egen ADHD-diagnose, åbnede en ny verden for mig

Først da jeg selv fik min ADHD-diagnose, gik det op for mig, hvorfor jeg har så stor en viden om strategier i forhold til de specifikke vanskeligheder, som du kan have, når du har ADHD. Det giver i dag mening, hvorfor jeg igennem årerne har indsamlet og afprøvet utallige teknikker og strategier som jeg har mødt på min vej som psykolog og psykologistuderende.

Med denne bog ønsker jeg at viderformidle til så mange som mulig af de teknikker jeg har kendskab til, så andre kan få gavn af dem. Det er teknikker som både kan anvendes, hvis du har ADD eller ADHD. Det er også teknikker som andre kan have gavn af at kende.

Start her

For at bruge teknikkerne i din dagligdag, er det vigtigt, at du vælger en til to ud og starter med den eller dem. Lad være med at ville det hele på én gang

– ja du ved hvad jeg taler om!

Selvom vi alle kan have lyst til at kaste os ud i at prøve alle teknikker af, er det min erfaring, at du vil opleve, at ingen af teknikkerne virker.

Vælg den eller de strategier – max 2!, som umiddelbart virker lettest og mest overkommelige i din dagligdag.

Det må gerne være en af de strategier, som du måske allerede anvender, men med et andet tvist på.

Jeg er med på, at det vil være fedt at kunne lære det hele på én gang. At du helst vil springe hen til slutresultatet og kunne det hele. Sådan er livet desværre ikke – og slet ikke med ADHD.

Det er hårdt arbejde at have ADHD!

Gør det simpelt

Ønsker du forandring, kræver det, at du gør det simpelt. Er ting for komplicerede, dropper vi det hurtigt. På den måde kommer der ingen ændringer i dit liv. Du vil i stedet føle at tingene bliver for uoverkommelige og uoverskuelige. Du giver op på forhånd. Orker ikke. Det virker jo alligevel ikke…

Risikoen er, at du vil ty til at sidde og dagdrømme om “hvad nu hvis”, i stedet for at gøre tingene. Måske er det en strategi du kender fra din skoletid, hvor du har siddet og dagdrømt om, hvordan dit liv kunne se ud, hvis bare… så…? Når vi anvender den strategi, så bruger vi en masse energi på dagdrømmeri og efterlader meget lidt energi til at gøre en indsats for at nå hen til drømmen.

Succes

Succes er en vigtig faktor for at kunne skabe forandring. Endnu mere, når du har ADHD. Optagelsen af og produktionen af neurotransmitteren (signalstof) dopamin ikke fungerer optimalt i personer med ADHD. Dopamin er det signalstof, der udskilles i din hjerne, når du bliver begejstret for at noget lykkes.

Lær at lykkes med din strategi

Jeg anbefaler altid mine klienter i klinikken, at du starter med at finde én ting, som du allerede gør i din dagligdag. For eksempel drikker en kop kaffe eller når du står i badet. Du kobler den strategi du har valgt at øve, til den vane du allerede har i din dagligdag. På denne måde er det lettere for dig at huske at få øvet.

Nogle af strategierne kommer ret hurtigt til at blive en del af din hverdag. Andre tager det lang tid før de er automatiserede og du gør dem uden at tænke over det. Dette skyldes, at det er lettere at huske strategier, som ligger tæt op af ting, som du allerede gør. Det tager længere tid at lære nye strategier og redskaber.

Det gamle ordsprog “øvelse gør mester” gør sig også gældende her

Som at lære et nyt sprog

Du kan sammenligne det med, hvor lang tid det tager at lære et nyt sprog. Skal du lære et sprog, der er helt fremmed for dig, tager det flere år før du har lært sproget. Skal du lære et sprog, der minder om et sprog du allerede kender, går det nemmere.

Går du i en sprogklasse én gang om ugen, tager det tilsvarende længere tid at lære sproget. Omvendt lever du i det land, hvor sproget bliver talt og er du tvunget til at lære sproget, for at kunne overleve, går det hurtigere. Der er på denne måde mange ting, der spiller ind.

Tilbage til indholdsfortegnelsen

De bedste hilsner

Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog i psykologklinikken Minterapi

Psykologer i psykologklinikken i Hellerup tæt på København og Hornbæk i det smukke Nordsjælland.

@Copyright Siri Wessel Wetlesen

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.