Stress – forebyg med egenomsorg

Egenomsorg, MinTerapi, Øvelser, Selvudvikling, Stress

Stress – forebyg med egenomsorg

Stress, angst, udbrændthed - hvordan kan det forebygges med egenomsorg?

Stress og Værdier

Har du tænkt over, hvilke værdier er vigtige for dig? Hvilket mantra du lever dit liv efter?

I 1980’er var mantraet “Lev Stærk, Dø Ung” ret populært blandt de unge. Ligesom slipsedyret, eller attachemappen var en del af stilen i nogle grupper. Det var en kultur og verdensforståelse, som mange unge så op til. Livet skulle leves. Og helst nu!

Værdierne fra 80’er krævede, at du levede dit liv i yderbanen! Der var fart på! Intet var umuligt – det kom bare an på din egen indsats. En livsstil der næsten med garanti medførte stress, angst, depression og udbrændthed. Din evne til egenomsorg kan forebygge dette.

Seedster – Succes, eller hvad?

Jesper Buch og Martin Thorborg er eksempler på mænd, der var unge dengang. Jesper Buch afholdt i marts Seedster online for en masse håbefulde og talentfulde unge mennesker – hvor det netop var de værdier, der blev reklameret for.

Jesper og Martin har sandsynligvis været påvirket af værdierne fra 1980’erne. “Alt kan lade sig gøre, hvis du blot yder indsatsen”. Det er i hvert fald det samme mantra, som de nu kører frem med til de unge, der drømmer om at få succes. Og ja succes kræver en indsats. Der skal også være plads til egenomsorg, for at kunne overleve en succes.

Samtidig kan der være andre værdier, der er vigtige for dig. Værdier der står i modsætning til “Lev Stærk, Dø Ung”- mantraet. Dette kan gøre dig sårbar over for stress, angst, ensomhed og meget meget mere! Hvis du både skal være succesfuld ved mindst at lægge 80 timers arbejde om ugen i dit livsprojekt, og samtidig ønsker at have et velfungerende familieliv – vil du opleve at du ikke slår til i nogen af de to områder af dit liv. Når vi ikke slår til, bliver vi kede af det, irritable, stressede, føler os ensomme mv.

https://www.https://www.https://usercontent.one/wp/www.minterapi.dk/wp-content/uploads/2021/07/1pexels-brenoanp-1136571-scaled-1.jpg.dk/wp-content/uploads/2021/04/pexels-photo-110473-1.jpeg.dk?media=1716214073/stress

Vælg dine værdier med omhu

Værdier kan inddeles i arbejdsværdier, personlige værdier, politiske værdier og sociale værdier.

Jeg har lavet følgende billede for at give dig en oversigt over værdierne, der kan fylde i dit liv.

Vores værdier kan være forskellige, alt efter hvor vi befinder os i verden. Overordet kan værdierne kategoriseres inden for personlige værdier, arbejdsværdier, sociale værdier, politiske værdier.

Øvelse – modvirker stress

Kender du dine værdier? Jo mere tydelig du bliver på dine værdier, desto mindre sårbar er du over for stress, angst, udbrændthed, depression. Når du kender dine værdier inden for de 4 kategorier, kan du vælge i en periode at have fokus på dine arbejdsværdier og vide bevidst med dig selv, at dine værdier omkring familieliv og dig personligt ikke bliver opfyldt lige nu.

Tænk over følgende spørgsmål og skriv gerne dine svar ned.

  • Hvilke værdier har din familie? 
  • Hvad er vigtigt for dine forældre?
  • Hvad var vigtigt for dine bedsteforældre?
  • Hvad er vigtigt i din vennegruppe?
  • Har jeg de samme værdier, eller er mine anderledes?

Personlige værdier

  • Hvad definerer mig? Hvordan har jeg altid forstået mig selv?
  • Hvad vil jeg gerne have at folk siger om mig til min begravelse?
  • Hvornår kan jeg ikke lide mig selv?
  • Hvordan er jeg, når jeg er værst?
  • Hvad giver mig angst og uro?
  • Hvad er det værste et andet menneske har sagt om mig?
  • Hvordan er jeg, når jeg er bedst?
  • Hvordan er jeg slet ikke? Hvilke mennesker provokerer mig?
  • Hvad vil jeg ønske, at jeg ikke tænker om mig selv?
  • Hvad vil jeg ønske, at jeg tænker om mig selv?
  • Hvordan beskriver jeg min barndom?
  • Hvordan beskriver jeg min fremtid?
  • Hvem vil jeg være?
  • Hvad er formålet med mit liv?
  • Hvor oplever jeg stress? Angst? Uro?

Arbejdsværdier

  • Hvad fortæller mit arbejde om mig?
  • Hvor er jeg bedst, når jeg arbejder?
  • Hvad er årsagen til at jeg arbejder?
  • Er der noget jeg frygter i forhold til mit arbejdsliv?
  • Hvad hader jeg ved mit arbejde og mig selv på mit arbejde?
  • Hvem er jeg, når jeg ikke har kontrol?
  • Hvor oplever jeg stress? Angst? Uro?

Sociale værdier

  • Hvad vil jeg gå på barrikaden for?
  • Hvordan er jeg som person i min familie?
  • Hvordan beskriver mine venner mig?
  • Hvordan oplever jeg mig selv i forhold til mine venner?
  • Hvordan forholder jeg mig til forandring og det der er utrygt?
  • Hvad rører mig af fortællinger i medierne?
  • Hvilke mennesker beundrer jeg?
  • Hvor meget må min forandring koste?
  • Hvor oplever jeg stress? Angst? Uro?

Politiske værdier

  • Hvem stemmer jeg på?
  • Hvilke mærkesager er vigtige for mig?
  • Hvilke mennesker har jeg ikke tolerance for?
  • Hvem syntes jeg, vi som samfund skal hjælpe mere?

Sæt det hele sammen – bliv klog på dig selv

Det er en opmærksomhedsøvelse. En øvelse, der gerne skal gøre dig klogere på dig selv. En øvelse der giver dig en forståelse af, hvorfor du prioriterer, som du gør.

Nogle af vores værdier kan blive modsætninger. Er vi ikke bevidste om dette, kan det skabe stress og uro i vores verden. En stress, som vi kan forsøge at dulme med mere arbejde, alkohol eller andre ting, som vi dybest set godt ved, ikke er sundt for os.

Giv plads til alle dine værdier. Formålet med øvelsen er først og fremmest at øge din bevidsthed. Dernæst at du vælger, hvilke værdier der skal fylde i dit liv i de kommende 3-6 måneder. Hvor er dit fokus henne?

Du kan altid gå tilbage og lave øvelsen igen. Vi forandrer os hele tiden, fordi vi hele tiden bliver klogere på os selv.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker hjælp til øvelserne ved et terapiforløb i klinikken i Hellerup eller Hornbæk.

De bedste hilsner

Psykolog Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog i Psykiatri, Stressbehandling, Angst, Depression, ADHD, Autisme og Behandling af Personlighedsforstyrrelser.

Psykologklinik nær København, i hjertet af Hellerup og i Nordsjælland, Hornbæk

https://www.https://www.https://usercontent.one/wp/www.minterapi.dk/wp-content/uploads/2021/07/1pexels-brenoanp-1136571-scaled-1.jpg.dk/wp-content/uploads/2021/04/pexels-photo-110473-1.jpeg.dk?media=1716214073/2021/07/15/stresstest-soeg-hjaelp-foer-det-bliver-vaerre
https://www.https://www.https://usercontent.one/wp/www.minterapi.dk/wp-content/uploads/2021/07/1pexels-brenoanp-1136571-scaled-1.jpg.dk/wp-content/uploads/2021/04/pexels-photo-110473-1.jpeg.dk?media=1716214073/2021/07/13/psykologiske-redskaber-til-at-forbedre-dit-liv

Post Tags :

egenomsorg, Lise Liv, Stress

Modtag gratis vores ADHD - ebog: "Gør din ADHD til din Superpower"

Specialpsykolog Siri Wessel Wetlesen

Det vigtigste for mig er, at du føler dig velkommen og tryg i psykologrummet. Samtidig med at du bliver udfordret og udvikler dig igennem samtalerne!

MinTerapi anvender cookies. Cookies indeholder information, som kan bruges til f.eks. statistik, registrering af hvilken browser en bruger benytter, m.v. Den information, vi indsamler via cookies, bliver udelukkende brugt internt i MinTerapi. En cookie på MinTerapi kan ikke indsamle oplysninger på din computer, og den kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Hvis du ikke er interesseret i, at cookies bliver lagret på din computer, skal du ændre indstillinger i din browser.  Læs mere