Psykologien “Du er ikke vigtig”

Nogle mennesker går til psykolog, fordi de kæmper med at føle sig vigtige.

Hos psykologen taler du om at du vil gøre alt for andre. Du lytter til veninder i timevis om deres liv. Du går til psykolog for at få det bedre. Psykologen kan måske hjælpe dig til at du bliver en bedre veninde og få dine veninder til at værdsætte dig. Du husker at købe små gaver med til dine veninder, når de er på ferie. Du husker andres mærkedage. Du er god til at invitere til middag. Du gør en masse for andre. Du oplever, at andre er vigtigst. Ind imellem bliver du ramt af ensomheden og tristheden. “Hvorfor er der ingen der gør det mod mig som jeg gør for dem?” Efterfulgt af at du måske får dårlig samvittighed. Hvis du nu er en bedre veninde, mor, datter, kæreste, så kan det være at du får det du har behov for? Du ender med at nedprioritere dig selv og dine egne behov.

Psykologen om sund tilknytning

For at forstå de psykologiske elementer i at føle sig vigtig, skal vi kigge på to andre ting.

Når du fødes ind i denne verden som et lille spædbarn, er du automatisk centrum for mors og alle andres opmærksomhed. Du er det vigtigste i andres liv. Når du græder vil mor og far reagerer med det samme. De vil gøre alt for dig. Når du smiler sidder din far og smiler tilbage til dig. Du er det vigtigste i verden. Langsomt bliver du mere selvstændig. Du gør flere ting på egen hånd med støtte og tryghed fra dine forældre. Du lagre inde i dig en bevidsthed om, at du er vigtig. Du begiver dig rundt i verden med den oplevelse af, at du er vigtigst for dig selv. For du ved, at når du er vigtig, så er alle andre lige så vigtige. Sund og sikker tilknytning skaber en balance i livet.

I den udveksling der er mellem dig som spædbarn og dine forældre skabes din trygge tilknytning. Du ved, at du er vigtigst. Din hjerne udvikler oplevelsen af at være vigtig og du vil gå resten af livet og naturligt føle, at du er vigtig. Din opvækst har lært dig, at du er vigtigst for dig selv og alle andre også er vigtige.

Som psykolog ved vi, at du er vigtigst. Ikke fordi du er vigtig for andre. For du er ikke vigtig for andre. Du er vigtigst for dig selv. Det skal du lære at handle ud fra.

Psykologen om at føle dig vigtig

Et lille barn der vokser op med en tryg tilknytning til forældre, der ser det og passer på det, vokser også op med at det får nok at spise. Det får hverken for meget mad eller for lidt mad, men tilpas med mad. Spædbarnet mades og når du bliver stor nok, så kan du selv finde maden i køkkenet. Det er nøjagtig ligesom med følelsen af, at du er vigtig og elsket. Når du er spædbarn får du, hvad du har behov for og når du er stor nok, kan du selv finde følelsen frem inde i dig.

Psykologen om at vokse op uden nok mad

Forskningen har vist, at vokser du op uden mad eller uden nok mad, har det konsekvenser for din tilgang til mad resten af dit liv.

Et hold af forskere med psykolog Sarah Hill som underviser i psykologi på universitetet i Texas har fundet, at er du altid sulten som barn, vil du som voksen ikke kunne mærke, hvornår du er sulten eller mæt. Du vil have en higen efter mad – altid. Dit fokus vil være på mad. Som voksen vil du købe mere mad ind, end du har behov for. For du vil aldrig opleve at være sulten igen. Når der er mad i nærheden, vil du spise så meget mad, at du vil få det dårligt. Forskerne fandt at børn, der var vokset op i fattige hjem uden nok mad, som voksne spiste mere end de havde behov for. De følte sig aldrig mætte.

Det samme mønster er gældende, hvis du er vokset op uden omsorg, følelsen af at være vigtig, være elsket og tryg. Du vil hige efter det du ikke har fået nok af.

Du overspiser

Når du mærker det, vil du overspise i psykologisk forstand.

Du har måske mærket følelsen af at være vigtig, når du lytter til dine veninder. Derfor kan du ikke stoppe med at lytte til dem, heller ikke selvom det er usundt for dig og du er drænet bagefter. Du kender måske også følelsen af at du gør alt for dine forældre. Du besøger dem, du handler ind for dem. Du gør det på trods af, at du ikke har overskud til ting i dit eget liv. Den følelse de giver dig af at du er vigtig når du gør ting for dem, føles rart og du vil have mere af den.

I din higen efter at føle dig elsket, værdsat, vigtig for din mor, din far, din kæreste, din veninder, sætter du ikke dig selv først. Du bliver 2. prioritet, ikke kun for dig selv men også for andre. Selv når andre ser dig som vigtigst, kan du ikke mærke det, da du ikke føler dig vigtig. Du overspiser og føler dig stadig sulten.

Er ovenstående genkendeligt? Du kan arbejde med det. Du kan ændre det. Det kræver en indsats og tager tid, men det kan lade sig gøre. Vi er erfarne psykologer, som elsker vores fag. Vi har selv personligt oplevet, hvor meget vi kan udvikle os. Derfor taler vi ikke kun ud fra teorier, men også ud fra vores egen erfaring og hvad vi har oplevet personligt og med klienter i vores psykologklinikker nær København i Hellerup og i Nordsjælland, Hornbæk.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek vores hjemmeside ud, eller meld dig til vores mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller terapi@minterapi.dk og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!

De bedste hilsner 

Siri Wessel
 Wetlesen

Psykologklinik nær København i hjertet af Hellerup og i Nordsjælland i hjertet af Hornbæk

Specialpsykolog og specialist i psykoterapi

(Visited 3 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *