Ensom i parforholdet

Anna starter første psykologsamtale med at fortælle, at hun føler sig tom og ensom inden i. Hun syntes, at hun står alene med tingene i hjemmet. “Min mand er egoistisk og hjælper ikke”. Hun er svært frustreret over sit parforhold. Hun føler sig ensom, når hun er sammen med sin mand. “Det er som om han ikke interesserer sig for mig”.

Ingen er der for mig

Hun har før prøvet at gå til psykolog, men syntes ikke at psykologen forstod hende, så hun stoppede efter et par samtaler. Hun kan ikke huske en tid, hvor hun følte sig sikker i livet og elsket. Hun har et par veninder, som hun har prøvet at tale med.

“Det er som om de altid overtager samtalen og begynder at fortælle mig om deres problemer. Også er jeg igen den, der sidder og lytter og støtter. Det går aldrig den anden vej.” Siger hun trist.

Hun har også prøvet at tale med sin mor om, hvordan hun har det. “Min mor siger, at sådan er det at være i parforhold og at jeg bare skal være glad for, at jeg har fundet en mand som tjener penge og kan sørge for at vi bor godt”.

Der mangler noget i mit liv – jeg kan ikke mærke glæden

Hun har en følelse af, at der mangler noget i hendes liv. Samtidig syntes hun, at hun er utaknemmelig, for hun burde jo være glad for alt det hun har. Hun kan bare ikke mærke glæden.

Fravær af følelser er et af de oftest forekomne selvskemaer som mennesker har, men som de ikke mærker, før de står i svære situationer. De kan både oplever urealistiske forventninger til sig selv men også til andre i deres liv.

Skematerapi er udviklet af Jeffrey E. Young

Tjekliste til om du oplever emotionelt fravær

  1. Du har aldrig følt dig følelsesmæssigt støttet?
  2. Du forventer ikke at din partner støtter dig?
  3. Du har aldrig haft nogen du kan læne dig op ad og få støtte fra?
  4. Du forstår ikke rigtigt dine egne følelser eller behov?
  5. Du oplever, at der er et tomrum i dit liv, men du ved egentlig ikke hvad du mangler?
  6. Du har ikke oplevet, at andre syntes du var noget helt specielt? Og troet på det.
  7. Du deler sjældent med andre, hvordan du faktisk har det? Det går fint er standard svaret.
  8. Gennem hele dit liv har du oplevet, at når du havde det svært følelsesmæssigt, så var der ingen du kunne søge trøst hos?
  9. I din barndom var følelser ikke tilladte?
  10. Dine forældre var følelsesmæssigt fraværende, da du var barn?

Kan du svare ja til 5 eller flere af ovenstående udsagn, kan det tænkes at du har skemaet emotionelt fravær.

Inde i dig – opleves det som

Grundlæggende føler du dig ikke vigtig. Måske føler du dig usynlig og uelskelig. Du gør alt muligt for alle andre i håbet om, at de vil elske dig og gøre det samme for dig. Det kan føre til, at du føler dig forkert og skammer dig over at du ikke er elskelig. Du kan som modsvar, skrue op for at være den der altid hjælper alle andre omkring dig. Herved kan du i små øjeblikke føle, at du ikke er forkert. Det kan blive så altoverskyggende for dit liv, at du er kendt for at smide alt, hvad du står med, for at kunne hjælpe andre.

Hvordan fikser jeg det?

Du starter med at stoppe med altid at stå til rådighed for alle andre. Du øver dig i at tage pauser og mærke efter, om du rent faktisk har overskud til at hjælpe. Eller om det er dit skema, der gerne vil hjælpe – så du ikke mærker, at du grundlæggende er uelskelig.

Dernæst begynder du at lede efter dine behov. Det kan være helt små behov, som du tidligere har overhørt – sult, træthed, at tale om dig selv. Når du har opdaget dine behov, skal du være insisterende på at få dem dækket. Det er dit ansvar – ikke andres – at du får dine behov dækket.

Når disse to ting er på plads, kan du gå i gang med at arbejde med dit grundlæggende skema emotionel deprivation.

Har du behov for en samtale om dig og dit liv, så kontakt os terapi@minterapi.dk

De bedste hilsner

Siri Wessel

(Visited 43 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *