Forandring er en svær størrelse

Du har i de forrige kapitler fået super mange strategier og teknikker. Nu skal du gøre det simpelt for dig.

Hvad så nu?

Hvad skal jeg bruge al den information til? Sidder du måske og tænker. Hvor skal jeg overhovedet starte henne?

Du er i de forrige kapitler blevet præsenteret for et masse strategier til at håndtere de forskellige vanskeligheder ADHD kan give. Nogle af strategierne virker som om de modsiger andre strategier som du lige har læst om. Hvad der virker det ene år, virker måske ikke det næste. Du har måske allerede opdaget, at de strategier du anvendte som barn, ikke virker når du er voksen?

Ikke to er ens

Alle personer med ADHD er forskellige. Der er en grund til at forskere ikke kan se om du har ADHD på hjerneskanninger, eller har fundet lige præcis den eller de markørgener, der viser, at du har ADHD. Vores  hjerner fungerer forskelligt, fordi vi neurotypisk er forskellige. 

Din genmasse påvirker omfanget af dine vanskeligheder

Måske er du en af de personer med ADHD, der har en formidabel visuel (syn) hukommelse, som du bruger til at huske ting med. Eller du har en god auditiv (hørelse) hukommelse, så det ikke er svært for dig at huske det folk siger, men sværere at huske det du læser. 

Det kan være, at du er et af de mennesker, der har få problemer på grund af din ADHD og det kun er et domæne, der er problematisk og driller. 

Du kan også være en person, der har rigtig mange vanskeligheder på grund af din ADHD. Måske er det alle domæner, som du har problemer indenfor. Mange årig ubehandlet ADHD kan også give flere senfølger og gøre dine vanskeligheder mere omfattende og kroniske. 

Oven i din ADHD-diagnose kan du kæmpe med andre diagnoser samtidigt. Bipolar, borderline personlighedsforstyrrelse, PTSD eller autisme kan du godt have samtidig med at du har ADHD. Flere diagnoser gør det sværere for dig at håndtere de vanskeligheder din ADHD giver dig. Og det kan også være svært at finde ud af, om det er din ADHD, der giver dig de vanskeligheder eller om det er din comobide diagnose der giver dig dem. Ofte er der et samspil imellem diagnoser.

Din opvækst påvirker også dine vanskeligheder

Du er måske vokset op med forældre, der har lært dig bestemte teknikker, så de er lette for dig og forekommer simple for dig. Eller du er vokset op med forældre, der ikke kunne hjælpe dig med at håndtere de vanskeligheder din ADHD gav dig. 

Du er speciel – find det der virker for dig

Ikke alt virker for alle

Jeg vil anbefale dig, at prøve teknikkerne og strategierne af før du afviser dem. Det kan være, at lige netop den strategi, som du syntes er håbløs, er den der virker fantastisk for dig. Formålet med denne bog er at gøre dit liv nemmere – ikke vanskeligere.

Formålet er også at inspirere dig til at se, at der er mange mulige strategier og løsninger, som kan gøre dit liv nemmere, når du har ADHD. Jeg kan garantere, at der findes flere strategier end dem jeg har taget med i bogen. 

Jeg vil opfordre dig til at undersøge og finde ud af, hvad der virker for dig. Nogle personer kan gå i gang med det alene. Andre har behov for en, der kan guide og coache dem. Vi er forskellige og du skal gøre det, der hjælper dig. Vær aldrig bange for at tale om, hvad der er svært eller at bede andre om hjælp. Ved at være tydelig om, hvad der er svært for dig, bliver du klogere på dig selv og du kan lettere få den hjælp og støtte, som du har behov for.

De fleste med ADHD har levet et liv med at føle sig anderledes, mærkelige, dovne, udenfor, langsomme, dumme, uinteressante eller på anden vis at have et lavt selvværd. Det eneste du lider af er din ADHD. Det er på tide, at du viser dig selv omsorg for dine vanskeligheder. På den måde kommer forandringen nemmere og hurtigere. Tag din ADHD alvorlig.

Overvejer du psykologsamtaler?

ADHD ser meget forskelligt ud fra person til person. Du kan i psykologsamtaler få hjælp til at træne strategier. Sammen med psykologen kan du finde frem til hvilke strategier og teknikker, der er mest effektive for dig. Du kan måske også have behov for hjælp til at gøre det simpelt, specielt hvis din ADHD påvirker flere domæner i dit liv. Når flere domæner er påvirkede, kan du opleve at vejen til et godt liv er uoverskuelig lang. Der er det altid godt at have en “træningsmakker”, der kan hjælpe dig til at holde fokus og motivere dig til at blive ved med at holde fast i de ændringer, der skal til.

Forandring fryder – siger de kloge

Alle mennesker er vanedyr. Vi vil helst ikke forandring. Når forandring er livsnødvendig, kan du indføre den kortvarigt i dit liv, men lige så snart forandringen ikke er livsnødvendig mere, falder du tilbage til dit gamle mønster og dine gamle vaner. Det kræver en indsats at gå en ny vej og skabe vedvarende forandringer i dit liv. Al forandring er lettere, når du har en på sidelinjen som hepper på dig og husker dig på, hvad det er dit mål er.

Udvikling og forandring kræver vedholdenhed

Figuren til ovenfor illustrerer de trin, som du skal igennem, når du begynder på forandring og skal indlære nye strategier.

  1. Først skal du føle, at din ønskede forandring er ubehagelig. Det er naturligt, at  du føler dig utryg og ukomfortabel med det forandringen kræver af dig. Du finder måske på undskyldninger for ikke at gøre det, der kræves af dig. Du lader dig påvirke af andre, som ønsker at fastholde dig i det, du er i nu.
  2. Dernæst kommer du til en ny læringszonen, hvor du konstant føler, at du er ved at lære nye ting. Hvor de nye ting ikke føles naturlige. Hvor du skal mindes om det som du er i gang med at lære. Intet i denne zone føles let. Øvelse af de nye strategier er en udfordring og måske sågar en daglig kamp.
  3. Først til sidst når du den zone, som du har drømt om. Den zone hvor forandringen er en del af dig. Der hvor du kan udvikle dig. I den zone føles forandringen naturlig. Du tænker ikke mere over det, når du bruger de nye strategier og teknikker.

Tak for at du læste med

Det har krævet udholdenhed at læse med helt til slut og måske har det taget dig flere omgange. Tillykke med at du er nået så langt!

Næste skridt er at indføre forandringen i din dagligdag. Husk gør det simpelt. Vælg de teknikker ud, du syntes virker lettest.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din forandring. Brug bogen som inspiration, opslagsværk, provokation til at huske at der altid er mulighed for mere forandring i dit liv. Forandring er krævende og tager energi. Tro mig at det kræver mere energi af dig at fastholde dine nuværende vanskeligheder som din ADHD giver dig. Når du først har fået tillært nye strategier og teknikker, vil du opleve, at du har mere energi til andre ting i forhold til, hvad du havde før.

Alle kommentarer er velkomne og du må meget gerne dele de erfaringer du gør dig med strategierne. Du kan finde mere inspiration på min blog

Tilbage til indholdsfortegnelse

De bedste hilsner

Specialpsykolog Siri Wessel Wetlesen

Specialister i ADHD, Autisme, Stress, Depression og Behandling af Personlighedsforstyrrelse

Minterapi – Psykologklinik i Hellerup og Hornbæk

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.